Vanliga frågor om tv
Som standard gäller en månads uppsägningstid på alla våra abonnemang. Undantag kan förekomma vid kampanjer och erbjudanden.
Analog-tv är enkelt! Koppla antennkabeln från vägguttaget till tv:n så får du direkt tillgång till basutbudet genom att göra en analog kanalsökning i din tv.
Det analoga utbudet kan du avsluta genom att säga upp det avtal du har gällande analog tv. Om du bor i en förening eller hyresrätt där det analoga utbudet ingår, är det inte möjligt för dig att säga upp kanalerna.
Nej, det analoga basutbudet är en kollektiv lösning. Alla som bor i ditt hus eller är anslutna till samma stadsnät har tillgång till samma kanaler. Det är din fastighetsägare som bestämt vilka som ska ingå.
När du beställt nya kanaler tar det vanligen upp till en timme för din box att hämta dem! Därefter kan du se kanalerna. Dubbelkolla gärna att din box är påslagen och programkortet korrekt isatt.
Har du problem att få igång kanalerna eller vill ha igång dem snabbare är du välkommen att ringa oss.
Vi tar gärna emot önskemål om både nya kanaler och funktioner till våra digitalboxar! Alla önskemål tas upp internt och ju fler som önskar samma sak, desto större chans är det att vi kommer uppfylla din önskan.
Ring eller mejla oss dina önskemål!
Att du har en analog signal till ditt hushåll är en förutsättning för att du ska kunna skaffa digital-tv från oss. Du måste alltså fortsätta betala för det analoga utbudet när om du skaffar digital-tv från C-Sam.
För att komma igång med Viaplay behöver du skapa ett konto på signup.viaplay.se/sappa , sedan väljer du C-Sam Kabel TV som TV-leverantör. För att registerera dig behöver du använda ditt kundnummer hos C-Sam.
Ditt Viaplaykonto aktiveras fredagen som kommer efter dagen du beställer ditt abonnemang!
Innehållet i Viaplay styrs av innehållet i ditt tv-abonnemang hos C-Sam.
Viasat Premium ger tillgång till Sport, Serier, Film och Barnfilmer i Viaplay
Viasat Sport ger tillgång till Sport i Viaplay
Viasat Film ger tillgång till Serier, Film och Barnfilmer i Viaplay
Viaplay ingår bara när du har ett kanalpaket. À la carte-kanaler ser du bara i tv:n, undantaget Viasat Golf som ingår förutsatt att du även har abonnemang på ett av kanalpaketen.
Vi fakturerar alltid i förskott med undantag från samtalskostnader.
Du betalar i förskott hos C-Sam. På den första fakturan betalar du från dagen du skaffade ditt abonnemang, till sista dagen i nästkommande månad. Kanske betalar du även en box eller modul på din första faktura. Därför blir kostnaden på den första fakturan ofta högre än på de kommande.
Nej. Fakturaadress och fakturamottagare behöver inte vara samma som den som abonnemanget ska till. Du kan ändra fakturaadress genom att kontakta oss för att få hjälp.
Självklart bör du meddela oss när du flyttar till ny adress. Ifall du är eller kommer bli ansluten till Södertälje Stadsnät så bör du höra av dig i god tid då det kan ta upp till 20 arbetsdagar för TelgeNät att koppla in en ny adress.
Nej, det kostar ingenting att flytta med ditt abonnemang! Allt du behöver göra är att höra av dig med din nya adress till oss.
Du kan ta med ditt abonnemang om din nya adress är ansluten till C-Sam. Vi hjälper dig gärna så flytten blir smidig. Ring oss!
Generellt bör alla sorters hårddiskar som har usb-anslutning fungera. Antingen använder du en hårddisk som har du hemma eller så införskaffar du en ny.
Vi rekommenderar inte USB-minnen, då minnen ofta har för låg hastighet. Detta innebär att vissa inspelningsmöjligheter inte kommer att fungera.
Prova först att byta till nya och fräscha batterier i fjärrkontrollen. Om den fortfarande inte fungerar är du välkommen att kontakta vårt kundcenter så hjälper vi dig.
Börja med att kontrollera att din antennkabel är riktigt ansluten i både antennuttaget och i tv:n. Vi rekommenderar att din antennkabel är som längst 5 meter och att du tar bort både T-kopplingar och förstärkare.
Om problemet kvarstår så rekommenderar vi dig att testa en annan antennkabel, och om detta inte hjälper, ett annat antennuttag om det finns i din bostad!
Hjälper inget av detta? Slå oss en signal! Du når oss på 08 550 387 30, info@c-sam.se och även via Facebook
Absolut, det kan du! Koppla en antennkabel från antennuttaget i väggen till din digitalbox. Koppla sedan en annan antennkabel mellan boxen och din tv. När det är gjort kan du växla så mycket du vill mellan analoga och digitala kanaler!
Har du en inbyggd box i din tv ska det finnas en knapp på din fjärrkontroll där du växlar mellan analoga och digitala kanaler. Om du är osäker på vilken knapp det är så kan du kontakta din tv-tillverkare eller kolla i tv-manualen!
Du behöver göra en kanalsökning i din tv. Kontrollera att du har en antennkabel kopplad till tv:n. Gå in i din tv-meny och välj automatisk kanalsökning. Om du har en platt-tv med inbyggd digitalbox behöver du välja att göra en analog sökning. Ta hjälp av manualen till din tv om det krånglar.
Börja med att kolla att antennkabeln är rätt isatt i vägguttaget och i din tv. Om du fortfarande inte kan se de analoga kanalerna som ingår i ditt grundutbud, kan du testa att göra en kanalsökning i din tv. Ta hjälp av manualen för din tv.
Ring oss om det fortfarande inte fungerar.
Prova först att byta till nya och fräscha batterier i fjärrkontrollen. Om den fortfarande inte fungerar är du välkommen att kontakta vårt kundlojalitetscenter så hjälper vi dig.
Ditt programkort skall monteras i kortläsaren med det guldiga chipet vänt nedåt och inåt. Undantaget som bekräftar regeln är digitalboxen Dilog DC-250HD där chipet skall vara vänt inåt och uppåt.
Pinkoden varierar mellan boxarna. DCH-760 har från fabrik pinkod 1111 och de andra boxarna från C-Sam har i regel pinkod 0000. Tänk på att du kan ändra koden själv och att det då är den pinkoden som gäller.
Felmeddelandet kan bero på flera olika saker. Börja med att kontrollera att din antennkabel är korrekt ansluten i både antennuttaget och i digitalboxen eller i tv:n om du har en modul.
Kolla sedan så att du är inne på rätt källa, genom att klicka på ”meny” på boxfjärrkontrollen. Om inte digitalboxens meny visas på TV-skärmen så måste du byta till rätt källa! Står du på rätt källa, men du ändå inte ser menyn så kan du testa en annan videoutgång och en annan HDMI/scart-kabel.
Om problemet kvarstår så rekommenderar vi dig att testa en annan antennkabel, och om detta inte hjälper, ett annat antennuttag om det finns i din bostad!
Låt boxen stå på samma tv-kanal en stund, så kanske den hittar signalen igen. Om den inte hittar signalen på en timme, kan vi behöva skicka en uppdaterad signal till dig. Ring så hjälper vi dig.
Låt din box vara strömlös i ca 10 minuter för att sedan starta den igen och låta SVT1 vara igång några minuter. Fungerar inte det så kan du återställa boxen till dess fabriksåterställningar.
Fortfarande ingen EPG-information eller behöver du hjälp med fabriksåterställningen? Du är alltid välkommen att slå oss en signal!
Börja med att kolla så att din box är korrekt ansluten till ett strömuttag och att batterierna i fjärrkontrollen fungerar. Testa att hålla boxen strömlös några minuter, för att sedan starta boxen igen. Dubbelkolla även att strömbrytaren på baksidan av boxen är påslagen.
Ring oss om du inte får igång boxen, så kikar vi på det tillsammans.
För att skapa nytt/resetta lösenord så gör du enligt följande:
-Meny > föräldrakontroll > ändra pin.
-Slå in vad som helst på gammal pin
-Välj ny pin
-Upprepa ny pin
-TRYCK INTE OK!!!!
-Tryck grön>gul>grön>röd>gul knapp